Vernieuwen I

Volgens de competentiekaart moet ik mij aan het eind van dit semester hebben verdiept in uitdagingen en kansen in het journalistieke medialandschap.

In mijn zoektocht naar verschillende invalshoeken over het vernieuwen van de journalistiek kwam ik het column Echte vernieuwing door Joris Luyendijk tegen. Hij geeft aan te denken dat journalisten zich moeten afvragen hoe het vak eruit had gezien als het internet eerder was uitgevonden dan kranten en televisie. Hoe was er dan omgegaan met bronnen en de doelgroep? Het contact tussen de schrijver en de lezer was dan heel anders geweest. Ik denk dat er op dat punt nog een hoop winst te behalen is.

De Deense website Zetland is hier wel volop mee bezig. Zetland doet aan tweerichtingsjournalistiek en financiert dat, door net als De Correspondent gebruik te maken van een lidmaatschapsmodel. Zetland ziet zijn leden als co-creators en zet hen in, om te komen met onderwerpen. Zij hebben deze vorm van tweerichtingsjournalistiek overgenomen van de Amerikaanse radiozender Curious City. Hier mogen de inwoners van Chicago vragen stellen in een forum, waar vervolgens de beste vragen worden uitgekozen en in een poll worden geplaatst. De luisteraars kunnen hieruit kiezen en de gekozen vraag wordt dan vervolgens beantwoord door een verslaggever in samenwerking met een luisteraar. Ze betrekken de doelgroep dus op meerdere manieren bij het maken van producten.

Tijdens bijeenkomst ‘De Verkenners’ in 2013, vertelde journalist Rob Wijnberg over vernieuwing in de journalistiek. Inmiddels is dat alweer vijf jaar geleden, maar met de boodschap ben ik het nog steeds eens. Vernieuwing in de journalistiek zit volgens Wijnberg vooral in de inhoud, en niet zozeer in de vorm of verkoop. Om het voorbeeld van Zetland maar weer te gebruiken, de inhoud is hier misschien niet erg anders van andere stukken tekst, de manier waarop die inhoud tot stand is gekomen wel. In een medialandschap met zoveel plekken waar je nieuws kunt vinden is het belangrijk je lezers aan je te binden. Je wilt dat ze terugkomen.

Volgens hoogleraar journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen, Bart Brouwers, moeten journalisten buiten de traditionele grenzen van het vak kijken. Op die manier wordt de journalistiek verder geholpen en is er geen sprake van de crisis waarin de journalistiek zich volgens vele zou bevinden.

Geef een reactie