Ticket en Roadmap; een terugblik

Tekst
Het schrijven voor een doelgroep waarbij ik zelf niet hoor was mijn grootste uitdaging het afgelopen half jaar. Ik zag er tegenop omdat het mij moeilijk leek, maar ik heb het gedaan, een aantal keer zelfs. Het viel heel erg mee en ik ben blij dat ik ervoor koos de uitdaging aan te gaan, want zo voelde het voor mij.

Onderwerpen waarover ik zeker wilde schrijven waren K-pop, marketing en iets met oorlog. Over alle drie heb ik ook daadwerkelijk iets geschreven en dat onderdeel is dus geslaagd.

Video en Beeld
Edinburgh
De producties die ik van plan was te maken in Edinburgh zijn niet geslaagd; ik heb ze niet gemaakt. Dat is het ding waar ik dit schooljaar het meest van baal. Ik heb samen met Stephanie, Cédric, Mirthe en Eline zoveel tijd gestoken in de voorbereidingen en uiteindelijk sta ik met lege handen. Tenminste, ik heb geen producties. Van de voorbereidingen heb ik ook veel geleerd, en dat zijn ook ervaringen. Het plannen van een studiereis, een telefonisch interview, contact opnemen met plekken om te filmen, het maken van een draaiboek en het bedenken van een inhoud voor de video. Wat heb je daar allemaal voor nodig? Hoeveel camera’s, microfoons en toestanden nemen we mee? Wat zijn de taken van een regisseur en welke taken heb je nog meer nodig bij het maken van een reportage? Noemen we het een video, documentaire of reportage en wat zijn de definities van alle drie?

Koreaans Nieuws
Ik ben af en toe impulsief en doe vanuit enthousiasme dingen waar ik achteraf beter over na had moeten denken. Een voorbeeld daarvan zijn mijn video’s met Koreaans nieuws. Ik zou twee video’s maken waarin ik het actuele nieuws uit Zuid-Korea besprak. Niet alleen positief nieuws uit Seoul, ook minder positief nieuws uit kleine steden. Het idee zat in mijn hoofd, de uitvoering kwam helaas niet helemaal tot zijn recht.

Wat ging er dan verkeerd? Animaties maken heeft tijd nodig, zeker als je het nog nooit hebt gedaan. Ik had er niet helemaal bij stilgestaan dat die visuals ook nog gemaakt moesten worden. Door mijzelf. Mijn video zou voor een groot deel bestaan uit animaties met een voice-over eronder. De visuals zouden het belangrijkste onderdeel worden, maar ik heb de moeilijkheidsgraad daarvan onderschat.

Gezien het feit dat ik qua produceren best wat in te halen had aangezien ik geen producties heb gemaakt in Edinburgh, besloot ik te kiezen voor de andere producties die nog op mijn ticket stonden.

In plaats van de twee video en beeld producties die ik van tevoren had bedacht te maken, werkte ik wel mee aan Veritas. Een televisie programma gemaakt door groep B. Ik maakte met Rens een item over de dubbele nationaliteit dat samen met een aantal andere items deel uitmaakte van een uitzending. De reflectie van Veritas vind je hier.

Verdieping
Ik schreef dat ik mij wilde focussen op de Koreaanse taal, dat is zeker gelukt. Het leren van de taal duurt langer dan ik had gehoopt, maar het voelt wel vertrouwt en niet vreemd meer.
Ik heb het proces niet vastgelegd, uiteindelijk zou ik dat alleen voor mijzelf doen en daarvoor heb ik al mijn ‘Korea map’, zoals ik hem noem. Ik gaf aan dat ik meer wilde leren over de Koreaanse cultuur. Ik gaf mezelf de opdracht een document te maken met alles dat ik het komende halfjaar zou leren over Korea en dat is ook zeker geslaagd. Ik nam contact op met een professor Korean Studies en had contact met iemand die een paar jaar in Korea heeft gestudeerd.

Verder schreef ik over copyright en marketing in combinatie met K-pop. Ik heb mij verdiept in het interviewen, ging er mee aan de slag en kwam er achter dat het niet helemaal mijn ding is.

Hoe ik terug kijk op mijn Ticket en Roadmap?
Ik kijk met een goed gevoel terug op het afgelopen half jaar. Toch zijn er zoals hierboven beschreven dingen anders gegaan dan ik hoopte. Ten eerste was ik te ambitieus, dat zie ik niet als een slechte eigenschap maar het kan wel voor teleurstellingen zorgen, bij mezelf, als het niet lukt zoals ik wil. Ik ben blij met de producten die ik heb neergezet, ik heb niet geproduceerd om het produceren, maar omdat ik iets wilde leren. Daar gaat het uiteindelijk om.

Geef een reactie