Het tweede semester; de competenties

Publieksgerichtheid
Het afgelopen half jaar heb ik extra op mijn doelgroep gelet. Voor ik begon met iedere productie dacht ik na over wat een goede doelgroep zou kunnen zijn, en wat zij zouden willen weten.

Voor mijn artikel over de invloed van social media op hallyu heb ik vooraf contact gehad met mijn publiek. Ik heb K-pop fans benaderd via social media. Voor hetzelfde artikel stelde ik ook vragen aan een expert. Ik nam contact op met iemand die Korean studies studeert en via haar kreeg ik informatie over het begin van het grote internationale succes van K-pop.

Voor het item dat ik samen met Rens maakte voor Veritas, hebben we achteraf contact gezocht met ons publiek. We hebben het item naar alle geïnterviewde gestuurd. De doelgroep was nationaal en ook hier maakte we gebruik van wisdom of the crowd; we vroegen ons publiek om hulp.

Mijn artikel over Charles Leclerc schreef ik voor mensen die via Max Verstappen in aanraking zijn gekomen met de sport, maar nu ook fan van het spel zijn. Ik heb via Facebook meerdere mensen benaderd met de vraag of zij het artikel zouden willen lezen; van geen van hen kreeg ik een reactie terug. Ik ken zelf een aantal mensen die binnen mijn doelgroep vallen en dus vroeg ik of zij het wilden lezen, zodat ik toch feedback kreeg van mijn doelgroep.

Voor het Edinburgh project hebben we gebruik gemaakt van de volggroep, met dank aan Julian Klop. Nog voor de reis en het produceren begon, hebben we contact gezocht met onze volggroep, doormiddel van Instagram. Onze volggroep hadden we enigszins afgebakend als mensen onder de 30 en dus kozen we voor Instagram als middel om contact te zoeken en ze aan ons te binden.

Research
Het afgelopen half jaar ben ik voor ik begon met schrijven steeds opzoek gegaan naar bronnen, welke bronnen kan ik gebruiken, zijn betrouwbaar, en geven samen een realistisch beeld?

Voor mijn artikelen over Formule 1 zocht ik van alles uit over Charles Leclerc en bepaalde motoronderdelen. Voor Veritas zocht ik dingen uit over het hebben van een dubbele nationaliteit of paspoort en voor mijn K-pop artikel maakte ik gebruik van verschillende onderzoeken over social media en hallyu. Voor het laatste artikel gebruikte ik nog een documentaire als bron om een breder beeld te krijgen over het onderwerp.

Bepaalde sites waar geen datum, auteur of bron vermeld stond, maar waar wel interessante informatie stond, heb ik niet gebruikt. In plaats daarvan ging ik opzoek naar diezelfde informatie, maar dan op een plek waar wel een datum, auteur en bron vermeld stond. Daarnaast gebruikte ik voor ieder artikel in ieder geval meer dan één bron, omdat ik vind dat je altijd meerdere bronnen moet bekijken om een zo compleet mogelijk beeld te geven.

Produceren
Het afgelopen half jaar heb ik het qua producties anders aangepakt dan het eerste half jaar. Toen ik met deze opleiding begon produceerde ik om het produceren, niet per se omdat ik iets wilde leren. Het afgelopen half jaar is dat erg veranderd. Ik zoek eerst goede bronnen, bekijk welke ik kan gebruiken, ik kijk naar mijn doelgroep en let op mijn spelling die inmiddels zeker verbeterd is.

Ik kan zeggen dat ik van iedere productie veel geleerd heb, en dat was het eerste halfjaar niet zo. Na het stuk “Opdat we niet vergeten” leerde ik pas echt het belang van ‘kill your darlings’ en door het proces rondom Veritas leerde ik hoe het is om een televisie-uitzending en een reportage te maken, en wat daar allemaal bij komt kijken.

Vernieuwen
Voor de competentie vernieuwen heb ik mij verdiept in verschillende vormen van vernieuwende journalistiek, zoals robotjournalistiek. Het journalistieke voorbeeld dat iedere week door iemand anders werd meegenomen was ook vaak vernieuwend, zoals het voorbeeld over The Uncensored Playlist, dat Rens had meegenomen. Een project waarbij boodschappen werden verpakt in een liedje omdat die wel wereldwijd te beluisteren zijn maar artikelen niet wereldwijd te lezen zijn omdat niet overal persvrijheid is.

Voor het Edinburgh project maakte we gebruik van de volggroep. We lieten het doelgroep denken links liggen en gingen uit van een groep jongeren tot 30 jaar die ons zouden volgen als we het met enthousiasme zouden brengen.

Reflecteren
Ik schreef drie reflectie stukken waarin ik terug keek op de afgelopen periode. Ook keek ik terug op mijn Ticket en Roadmap. Na iedere productie schreef ik een reflectie, waarin ik nadacht over de inhoud, de titel en de doelgroep.

Tijdens de afgelopen periode ben ik op bezoek geweest bij E52 en ASEGA voor mijn stage. Zo kreeg ik gelijk een kijkje in de keuken van hoe het er bij een journalistiek bedrijf aan toe gaat en waar zij eventueel nog hulp bij kunnen gebruiken.

Geef een reactie