De populariteit van k-pop

Dansmoves waar je u tegen zegt, gladde huidjes en muziek die bekend in de oren klinkt, maar waar je in werkelijkheid niets van verstaat. Met het blote oog lijkt dat het recept voor een K-pop sensatie te zijn. Als je door de goed georganiseerde fan chants en tot in de puntjes gestylde outfits heen kijkt, vind je echter meer wat de Koreaanse idolen een doorslaand succes maakt.

Terwijl BTS de vruchten van hun optreden bij de American Music Awards plukt, lijkt de Koreaanse golf, ook bekend als Hallyu 2.0, daar niet bij op te houden. Zo bracht K.A.R.D onlangs een bezoek aan Rotterdam en zat de Ziggo Dome voor honderden euro’s per kaartje helemaal vol voor G-Dragon. Wie zijn die Koreanen nu eigenlijk?

Korean Pop is een muziekgenre en subcultuur uit Zuid-Korea en vindt zijn oorsprong rond 1999. Naast een muziekgenre met invloeden van pop- en elektronische muziek, is K-pop ook een subcultuur geworden. Nog voordat er ook maar een enkele single is uitgebracht en optredens ook nog ver in de toekomst liggen, begint het marketingcircus rondom de Zuid-Koreaanse idolen al te lopen.

Een relatie van twee kanten

In een wereld waar het internet goed vertegenwoordigd is, kunnen marketeers niet achterblijven met het gebruiken van social media bij het samenstellen van marketingstrategieën voor K-pop idolen. Onderzoek door de Simon Fraser University en de University of British Columbia Okanagan in Canada concludeerde dat de populariteit van K-pop mede te danken is aan moderne mediatechnieken. Veel fans richten zich noodgedwongen op social media bij hun zoektocht naar informatie over hun idolen; de mainstream Amerikaanse media besteden er namelijk weinig aandacht aan.

‘’Social media zijn een middel om dichter bij je idool te komen dan anders mogelijk zou zijn’’ zegt Ken Cho van Korea’s grootste marketingbureau Cheil. Naast de gelikte plaatjes komen er ook ‘no make-up’ foto’s en persoonlijke verhalen over familie en huisdieren voorbij op de massaal gevolgde Instagramkanalen. Fans geven niet alleen, ze krijgen er ook iets voor terug.

Kosten noch moeite worden gespaard

In tegenstelling tot Westerse groepen ontstaan K-pop boybands niet zomaar. Potentiële idolen worden van over de hele wereld gehaald en gecontracteerd op jonge leeftijd om daarna jaren trainingen te volgen. Deze trainingen vinden plaats bij platenmaatschappijen als JYP en SM Entertainment. De zogenaamde ‘trainees’ wonen samen in door de platenmaatschappij betaalde dorms. ‘’Ieder optreden moet perfect zijn,’’ zegt Yvonne Yuen, vicepresident International Marketing van Universal Music. ‘’Een trainingsperiode duurt minimaal twee jaar voordat er überhaupt een ‘debuut’ komt. Ik weet niet of andere landen daar het geduld voor zouden hebben.’’ Kosten noch moeite worden gespaard om de trainees alles bij te brengen. Trainingen van twaalf uur per dag, van media trainingen tot les in verschillende talen. Hahn Dae-Soo, ook wel Korea’s eigen John Lennon genoemd, vindt dat Lee Soo-man van SM Entertainment credits verdient voor het op de kaart zetten van muziek als een vak. ‘’Voor Lee was het: ‘‘muziek is mijn leven, het maakt niet uit of ik arm of rijk ben’, nu kun je van muziek houden en miljonair zijn.’’

De toenemende populariteit van K-popgroepen is geen toeval. Platenmaatschappijen hanteren een ‘all hands on deck’ mentaliteit en doen alles om het goede imago van de idolen te versterken. Ze creëren hun eigen talenten in plaats van te zoeken naar datgene dat al bestaat en zorgen voor een relatie van twee kanten tussen talent en fan. De K-popindustrie is inmiddels een miljoenen business en het zal dan ook niet lang meer duren voordat andere idolen zalen over de hele wereld laten uitverkopen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *