Billboards in een wereld die naar beneden kijkt

Wat begon met het kerven van teksten in een muur, is uitgegroeid tot  één van de oudste vormen van reclame. Net als veel andere marketingstrategieën zijn ook billboards uit de Verenigde Staten over komen waaien en veranderen de billboards het straatbeeld in steden en langs snelwegen. Terwijl de buitenreclame prijkt op hoge gebouwen en palen, is iedereen gefocust op zijn eigen beeldscherm. Zijn billboards nog wel effectief in een wereld die altijd naar beneden kijkt?

Billboards zijn onderdeel van de out-of-home advertentiestrategie en komen voor in diversen soorten en maten. Terwijl de discussie over het einde van de printindustrie voortleeft, is iedereen het eens over het succes van billboards. Billboards zijn booming.

De kracht van billboards

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is billboard reclame geen kinderspel.  Er zijn verschillende factoren die je reclame kunnen maken of breken. Hoe zorg je er voor dat mensen jouw merk begrijpen, de tekst kunnen lezen terwijl ze met honderd andere dingen bezig zijn en het liefst ook nog onthouden wat ze hebben gezien. Een Hello Boys Wonderbra reclame trok in 1994 zoveel aandacht, van vooral mannelijke bestuurders, dat het ongelukken als gevolg had. De beha reclame werd zelfs door Daily Mail tot “most iconic advert image of all time’’ bestempeld.

Vanaf het moment dat een billboard de aandacht trekt, wordt er zes seconden naar gekeken. Zes woorden zou dan ook het magische aantal zijn. Billboards zijn niet gemaakt om verhalen te verkondigen of consumenten uitgebreid kennis te laten maken met je product of merk. Je wilt naamsbekendheid genereren. Billboards passen dan ook onder ‘above the line’ marketingactiviteiten. Less is more bij deze vorm van buitenreclame, foto’s spreken en activeren de fantasie.

Voor billboards zelf geldt, hoe meer hoe beter. Herhaling blijft hangen en bij één billboard is de kans klein dat je hele doelgroep precies langs de desbetreffende plek loopt. Apple bereidde een reclame, die origineel als print werd uitgebracht, over de foto kwaliteit van de destijds nieuwe IPhone 6 uit doormiddel van billboards. Ze gebruikten daarvoor 162 amateur foto’s en lieten die afbeelden in 73 steden in 25 landen. De kracht van billboards werd duidelijk, zes miljard zevenhonderdvijfenvijftig miljoen keer werd de reclame gezien.

Belang van out-of-home

Door de online revolutie en de steeds grotere rol van het internet, is de reclame wereld veranderd. Hoewel we dat niet kunnen meten aan de hand van persoonlijke details, zoals het luisteren naar de radio onderweg naar je werk of het bladeren door tijdschriften bij de dokter, kunnen we het wel zien door social media monitoring tools. Een onderzoek door Posterscope US toont aan dat het bereik van een campagne door het gebruik van billboards met 303% kan stijgen. Na het zien van een billboard gaan consumenten onderzoek doen om vervolgens dingen online te kopen. Bijna twee derde van de aankopen wordt binnen een half uur na het zien van out-of-home reclame gedaan.

Hoewel consumenten zich in hun eigen wereld bevinden wanneer ze billboards passeren, speelt de buitenreclame toch een kritieke rol in de marketing mix.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *